Minulý rok, pár dní predtým ako som sa na Vianoce vracial z USA na Slovensko, mi prišla “príjemná” zásielka z miestneho dopravného inšpektorátu. Moja prvá pokuta.
Keď som pred takmer 10 rokmi prišiel poprvýkrát do USA, jedna z vecí čo som sa tu naučil bola, že keď sú na križovatke červené pásy na asfalte a v každom rohu kamery, znamená to, že je tam automatický systém, ktorý detekuje prechody na červenú. Ak svieti na semafore červené svetlo a vy prejdete kolesom cez červený senzor, vyfotí vás to a pokuta Vám príde zo systému skôr, ako vy dorazíte domov :-)
Tzv. red-light running tj. prechody križovatkou na červenú, je v Arizone jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd. Prečo to tak je neviem, každopádne ja som z Európy a na červenú rozhodne chodiť nezvyknem. Práve preto som si myslel, že celá pokuta bude omyl. Rýchlo som nalistoval poslednú stranu s fotografiami, pozrel na semafor a ten bol… zelený! Super! Bohužiaľ, po pozornejšom preštudovaní dokumentov, som zistil, že pokuta je za rýchlosť. Do tých kamier medzičasom umiestnili aj radary. Uuuups, s tým som nepočítal! :-)
Samozrejme story pokračuje. Zaujímavé sú možnosti, ktoré ich dopravný systém poskytuje:
- dá sa zaplatiť pokuta; lenže to má okamžité dôsledky v podobe vyššej poistky;
- potom sa dá ísť pred sudcu a skúsiť to vysvetliť; no toto by mohlo byť pre mňa trochu problematické všakže;
- tiež sa dá poslať nejaké vyjadrenie o tom, že v aute nie ste vy, ale treba potom napísať, že kto tam teda vlastne je; toto pre mňa tiež neprichádzalo do úvahy, keďže som to evidentne ja, ešte aj vo svojej obľúbenej mikine :-)
- najzaujímavejšia je posledná možnosť — navštíviť Defensive Driving School; tento preškoľovací kurz pokutu automaticky zruší, stojí síce viac ako pokuta samotná, ale nemá vplyv na poistku; navyše dá sa absolvovať len raz za dva roky; vybral som si túto možnosť…
A tak po mojom opätovnom príchode do USA, hneď v prvú peknú slnečnú sobotu som išiel na opačný koniec mesta, kde sa v menšej zasadačke jedného hotela kurz konal. V podstate to vyzerá ako malá konferencia, až nato, že ľudia tam sa netvária veľmi nadšene. Trvá to 4 hodiny, s jednou prestávkou. Testy z prednášok sa nerobia, každopádne pozornosť je vyžadovaná, spanie je striktne zakázané. Dajú vám aj kávu na stôl, aby ste im tam nezaspali.
Začína to, ako inak, obrázkami a videami z rôznych ťažkých dopravných nehôd. Povedal by som to asi takto: keď si pozriete ľubovoľné správy z Markízy alebo TV JOJ, tak v zásade uvidíte to isté. Svoj význam to samozrejme má.
Inak celkovo po tom odstrašujúcom úvode je to spravené zaujímavou a pútavou formou. Nudné to rozhodne nebolo, aj keď teda viem si predstaviť aj lepšie strávené sobotné predpoludnie. Odniesol som si z toho viacero zaujímavých poznatkov, o ktorých som doteraz nevedel:
- hustota pneumatík má vplyv na bezpečnosť, to vie asi každý; ale z nejakého dôvodu si (aspoň američania) myslia, že prehustená pneumatika môže zvýšiť riziko jej roztrhnutia; no je to presne naopak, podhustená pneumatika má vyššie riziko zlyhania, čiže lepšie je mať prehustenú ako podhustenú pneumatiku; môj názor ale je, že toto platí len pre letné počasie, v typickej slovenskej mrazivej zime prehustená pneumatika zrejme zvyšuje riziko šmyku!
- ďalšia zaujímavá vec je, že keď je niekde povolená rýchlosť 45 mph, a vy idete 45 mph, stále môžete dostať pokutu; prečo? no existuje také pravidlo, že ak je zhoršené počasie (hmla, dážď, výnimočne sneh), tak treba maximálnu povolenú rýchlosť adekvátne tou znížiť; koľko je to adekvátne nik nevie, je to na posúdení daného policajta
- tiež som nevedel, že do všetkých áut čo majú airbagy sa montujú obdoby čienych skriniek, na ktorých je zaznamenaných posledných 20 sekúnd vašej jazdy; väčšinou sa nachádzajú pod sedadlom spolujazdca a majú slúžiť výrobcom áut na analýzu posledných sekúnd pred nehodou; ani v najmenšom nepochybujem, že sa ti dáta nepoužívajú len na toto.